dinsdag 24 mei 2011

Alsof een engeltje op je tong piest. (de smaak van Grechetto)

Engeltje?
Het blijft altijd lastig om smaak te verwoorden, daarbij zijn begrippen niet altijd voor iedereen even duidelijk.

De uitspraak "Alsof een engeltje op je tong piest"; betekend dat nou dat het heel erg lekker is, of is pies op je tong smerig, alleen niet van een engeltje?

Op de wijnacademie kregen we les van H. Hamersma een bevlogen man die naar mijn mening aardig tevreden was met zich zelf maar toch ook wat stof tot nadenken gaf en daarmee bereikt heeft dat ik de meeste wijnbeschrijvingen uitermate saai vind. Namelijk een exacte beschrijving van de wijn klopt wel maar spreekt niet tot de verbeelding.

"Een droge witte wijn met in de neus tonen van citrus en grapefruit en een frisse smaak van wit fruit, appel en een middellange afdronk". Het klopt wel maar zo zal je nog 1000 beschrijvingen aantreffen.

Toen ik in zee ging met het wijnbedrijf Chiorri uit Umbrië, nadat ik totaal verliefd was geworden op hun Grechetto, moest ik ook kiezen hoe ik deze ging beschrijven. Ik heb er voor gekozen om de beschrijving van de wijnmaker over te nemen maar hierbij hoe het ook had gekund.

Deze witte wijn met zonnestralen van geel koper, geurend naar fris gewassen haar van een blond supermodel smaakt naar de tango en heeft een lengte waar Dominique Strauss-Kahn jaloers op is.

Of je nu weet hoe die smaakt weet ik niet maar volgens mij is het wel leuker lezen.

1 opmerking:

  1. Het is altijd een uitdaging om wijn niet op de standaard, saaie maar uiterst correcte wijze te beschrijven.
    Maar...., dit is zeker een "verfrissende" omschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen