maandag 17 oktober 2011

Witte wijn Ferrari

Daar rijden we dan vlak bij de plaats Trequanda in Toscane. Ik had me eigenlijk voorgenomen om nog niet aan dit gebied te beginnen en me dit jaar nog te concentreren op alle prachtige wijn schatten van Umbrië.

Maar het kan toch anders lopen. Voor ons rijdt namelijk Emanuele Bizzi, de directeur van het wijnhuis Pucciarella, inmiddels een vaste leverancier. Hij is recentelijk ook gepromoveerd tot directeur van Azienda Trequanda (met bijbehorende auto) en zodoende ben ik uitgenodigd om een bezoek te brengen aan dit prachtige landgoed met bijbehorende druiven. Eigenlijk kon ik zijn verzoek uit beleefdheid niet afslaan.

Maar dat ik hier geen spijt van zou krijgen bleek tijdens de proeverij die zich zo rond lunchtijd afspeelde. Buiten al het heerlijke vergiste druivensap dat uit deze, recentelijk voor 3 miljoen euro verbouwde, Cantina voort komt, kwamen er ook allerlei lekkernijen van hun lokale runderen op tafel. Het moet gezegd; Echt geen straf!!!

Met name de Baconcoli deed het erg goed bij de dungesneden worsten en de broodjes met olijfolie. Maar ook de Rezzantino met 4% alcohol was een absolute verrassing bij enkele blauwe kazen. Emanuele weet van geen ophouden en werkelijk alles wat eetbaar en drinkbaar is wordt aan mij en mijn Italiaanse wijnscout (lees oom) aangeboden.

Als je op de Italiaanse snelwegen rijdt dan denk je dat werkelijk elke Italiaan haast heeft maar deze bijzondere man in zijn "witte wijn Ferrari" heeft alle tijd en daardoor ook een beetje mijn "wijn" hart gestolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten